Rohloff Speedhub
Rohloff Speedhub
De Rohloff Speedhub is een totaal andere naaf dan alle andere naven die op de markt zijn.
Er zijn twee uitvoeringen, die beide geschikt zijn voor gebruik in een ATB en duurdere trekkingfiets met een holle as en snelspanner.
Laatste nieuws en acties
- 22-01-2024 Santos Bosch eBike dealer
- 18-01-2024 Santos 3D-Kleurencustomizer
- 28-12-2023 Santos Service Center
- 19-10-2023 De Peel in Brand Gravelroute
- 18-10-2023 Rohloff gereduceerd olie volume
» Schrijf u in voor de RideBike nieuwsbrief!
Net een versnelllingsbak
Wat opvalt is dat de Rohloff naaf er zwaar uitziet, maar dat eigenlijk niet is. De naaf weegt in de 500/14 CC-uitvoering (compleet met schakelmechanisme en kettingwiel) slechts 1822 gram. Hiermee is de naaf ongeveer 400 gram zwaarder dan een behoorlijk derailleursysteem.
De uitvoering voor de schijfrem (500/14 DB) weegt 1972 gram. De oorzaak is dat er een andere Hubcap (voor de schijfbevestiging) nodig was. Er zal voor een derailleurfiets bijna altijd een kettingspanner (100 gram) nodig zijn. Daarnaast is er een uitvoering Rohloff 500/14 TS) met een as met wielmoeren die geschikt is voor de hybridefiets.
Een kritisch puntje is de prijs. Deze is behoorlijk hoog, namelijk ca. 900,-. In aanmerking genomen dat je dan wel een systeem op de fiets hebt dat goed is voor zeker 100.000 km (wel onderhouden natuurlijk), zal deze naaf menig fietsframe overleven. Een ander voordeel is dat het achterkettingwiel gewoon kan worden omgedraaid, waardoor we dus ketting en kettingwielen kunnen sparen. Ketting en kettingwielen lopen immers op elkaar in. Dat is een klasse apart, want het is ideaal voor klanten die lange fietstochten maken en onverhoopt met kettingbreuk komen te zitten. Rijwielhandelaren moeten dan wel weten en kunnen uitleggen hoe het omdraaien van het achterkettingwiel dient te gebeuren. Daarnaast heeft de naaf het voordeel van een altijd optimale kettinglijn, dus veel minder slijtage op ketting en kettingwiel. Uit onderzoek is gebleken dat deze naaf maar 2 of 3% rendementsverlies heeft. Een ander niet onbelangrijk voordeel is dat de naaf mooi in het midden (symmetrisch) zit ten opzichte van de velg (geen paraplu) en voorzien is van een dikke naafflens. Daardoor is het wiel ongeveer 2,5 keer zo sterk dan een derailleurwiel.
Onderhoudskosten
Het omslagpunt voor wat betreft de onderhoudskosten ligt volgens Rohloff bij 5000 km, terwijl bij een fietser die de fiets behoorlijk zwaar belast, dat omslagpunt al bij 3.900 km te vinden is, ook niet onbelangrijk gezien de beoogde levensduur van de naaf. Het smeren gaat met speciale olie die daarvoor is ontwikkeld. Verder is het een goede zaak tijdens het verversen van de olie de naaf even te spoelen met 50 ml Spoelolie alvorens de naaf gevuld wordt met de zomer- of winterolie. Alle eventuele slijtagedeeltjes komen dan naar buiten en kunnen nergens tussen of aan gaan zitten.
Specificaties
De Rohloff naaf heeft een totale overbrenging van 526%. Het verloop van de versnellingen is als volgt:
De 1 op I overbrenging is in de elfde versnelling. Die zetten we dus op 100%.
De eerste versnelling heeft dan een vertraging van 0,279% ten opzichte van I op 1.
De 2e versnelling 0,316%, 3e versnelling 0,36%, 4e versnelling 0,409%, 5e versnelling 0,464%, 6e versnelling 0,528%, 7e versnelling 0,6%, 8e versnelling is 0,682%, 9e versnelling 0,774%, IOe versnelling 0,881%, 11de versnelling 100%, 12e versnelling 1,135%. 13e versnelling 1,292%. En de 14 versnelling tot slot is 1,467%.
Standaard wordt de Rohloff naaf geleverd met een 16 tanden tellend achterkettingwiel. Het verzet aanpassen is geen probleem: er zijn verschillende kettingwielen verkrijgbaar in 13, 15, en 17 tanden. Aanbevolen wordt om een van de volgende kettingwielen te monteren: een 42 of een 44 of een 46 tanden tellend kettingwiel. Bij montage in een frame met derailleuroog kan de kettingspanner gemonteerd worden. Dat is nodig omdat het bijna nooit lukt om de ketting zonder deze spanner mooi op spanning te krijgen en te houd~in.
Hoe schakelt de naaf?
De Rohloff naaf schakelt of blokkeert de zonnewielen via de hoofdas. Deze as bestaat uit een buiten- en een binnenas die zijn voorzien van hevels. In de buitenas zijn sparingen aangebracht, door deze sparingen komt een pal naar buiten op het moment dat de binnenas wordt verdraait doordat de shifter op het stuur wordt verzet en er aan een van de kabels wordt getrokken. De pal die op het moment van schakelen naar buiten komt, zet het corresponderende zonnewiel vast. Dat kunnen door de vele schakelopties meerdere zonnewielen tegelijk zijn (er zitten er vier in deze naaf). Doordat het zonnewiel vaststaat op de as kunnen de planeetwielen zich hierop afzetten en drijven op hun beurt het ringwiel weer aan, die op zijn
De naaf is beschermd tegen schakelen onder trapbelasting en zal dan ook onder deze omstandigheden niet of moeilijk schakelen. Dat is vooral het geval wanneer er van de ene naar het andere tandwielstelsel over wordt geschakeld. Daarnaast is de bescherming aangebracht om te voorkomen dat het inwendige van de naaf vernield wordt. Het is vergelijkbaar met de auto en motor: daarbij gebruiken we toch ook de koppeling als we schakelen, en rammen we niet zomaar in de versnellingsbak van de ene naar de andere versnelling. Dus eerst moet bij schakelen van 7 naar 8 of omgekeerd even de volle druk van de pedalen af en dan schakelt de naaf werkelijk als een zonnetje.
De Rohloff naaf is exclusief voor SANTOS Custombuilt Bicycles leverbaar in 6 kleuren, naast de reeds bestaande zwarte, zilveren en rode versie, levert Rohloff exclusief voor Santos, de Rohloff Speedhub nu ook in geanodiseerd blauw, oranje en groen.
Bekijk hier de digitale Rohloff catalogus.